ИНДЕКС ИНКЛУЗИВНОСТИ


Шта је Индекс инклузивности?

              Инклузија се најчешће повезује са ученицима ометеним у развоју или онима који
имају „посебне образовне потребе“. Међутим, у Индексу се инклузија односи на
образовање све дјеце и младих људи. Индекс нуди школама подстицајан и користан
процес самопроцјене и развоја, који почива на мишљењима запослених, школске
управе, ученика, родитеља/старатеља, као и других чланова локалне заједнице. Он
укључује детаљно проучавање начина на које се могу смањити препреке у учењу и
учешћу свих ученика у школи.
    Инклузија у образовању обухвата:
- једнако уважавање свих ученика и запослених;
- повећање учешћа ученика у култури школе, наставном плану и програму, школској заједници и смањење њиховог искључивања из њих;
- промјена школске културе, политике и праксе како би се одговорило на различитости ученика у локалној заједници;
- смањивање препрека за учење и партиципацију свих ученика, не само оних ометених у развоју или са посебним образовним потребама;
- учење из покушаја да се превазиђу препреке за приступ и учешће одређених ученика, како би се направиле промјене за добробит ученика на једном ширем плану;
- гледање на различитости међу ученицима као на ресурсе за подршку учењу, а не проблеме који се морају рјешавати;
- признавање права ученика на образовање у локалној заједници;
- унапређење школе за запослене и за ученике;
- истицање улоге школе у изградњи заједнице и развијању вриједности, као и у повећању постигнућа у свим областима рада и живота;
- његовање односа узајамне подршке између школа и свих заједница;
- прихватање да је инклузија у образовању један вид инклузије у друштво.


Шта смо урадили у школској 2011/ 2012. години ?


               Основна школа „Алекса Шантић“ у Осмацима је учесница пројекта „Инклузивно образовање у Републици Српској“. Школа је представнике наставника и родитеља, заједно са представницима локалне заједнице, упутила на дводневни семинар и обуку из области Индекс инклузивности.

                Према методологији Индекса инклузивности у нашој школи су реализоване следеће активности:

•    Учесници семинара су 30. 04. 2012. године су у школским просторијама одржали састанак и договорили да координациони тим чине:
            1.  Божо Башић - директор школе
            2.  Љубица Ристић - педагог школе, од августа - Снежана Видовић
            3.  Снежана Стевић - професор разредне наставе 
            4.  Недељка Остојић - наставник српског језика  - члан Школског одбора
            5.  Данка Шурбат - професор разредне наставе 
            6.  Немања Бошковић - професор разредне наставе 
            7. Данка Петковић – професор историје
            8.  Владо Капур – представник локална заједница 
            9.  Миладин Вукићевић – члан Савјета родитеља 
            10. Драгиша Јањић – предсједник Савјета родитеља 
            11. Данијела Стојановић – предсједник Савјета ученика 
Сви предложени чланови су били присутни , те је тада и одржан први састанак координационог тима. На састанку је постигнут договор и сачињен план активности у циљу подизања свијести о Индексу.

•    На сједници Наставничког вијећа, од 04. 05. 2012. године, Љубица Ристић, педагог школе је наставнике упознала с претходним и предочила планиране активности везане за Индекс инклузивности. Наставници су тада попунили Упитнике за одрасле - Индекс инклузивности.

•    Предсједник Савјета родитеља, директор и педагог школе су на сједници Савјета родитеља, оджаној 04. 05. 2012. године, родитеље упутили у циљеве и методологију Индекса инклузивности. Чланови Савјета су имали обавезу остале родитељу упутити у Индекс.Тада су родитељи попунили упитнике.

•    На састанку Савјета ученика, оджаном  08. 05. 2012. године, педагог школе и предсједник Савјета ученика су члановима Савјета ученика представили циљеве и значај Индекса, те подијелили Упитнике за дјецу- Индекс инклузивности. Чланови савјета ученика су дате упитнике прослиједили по својим одјељенима, те је на тај начин извшено истраживање постојећег стања из позиције ученика.

•    На другом састанку координационог тима, од 21. 05. 2012. године,  вршена је анализа прикупљених упитника. Координациони тим ради у три групе: 
Прва група анализира упитнике које су попуњавали родитељи, те издваја десетак
заједничких припритета те циљне групе.
Друга група анализира упитнике које су попуњавали наставници, те издваја десетак
заједничких припритета те циљне групе.
Трећа група анализира упитнике које су попуњавали ученици, те издваја десетак
      заједничких припритета ове циљне групе.

•    У првој седмици јуна 2012. године одржана је сједница координационог тима, којој је присуствовао  Александар Стојкановић ( National Education Officer  Srebrenica Office Human Dimension Department OSCE Mission in B&H ). На том радном састанку настојали смо, на основу прикупљених процјена и потреба,  дефинисати приоритете развоја у све три димензије Индекса инклузивности: у култури, политици и пракси. Сагледали смо наше јаке и слабе стране, као и карактеристике заједнице у којој школа дјелује.  За техничку обраду договореног задужене су Љубица Ристић и Снежана Стевић.

•    На састанцима координационог тима, 21. 08.  и 28. 08. 2012. године, осмишљен је план  активности за чеворогодишњи развој школе, а по дефинисаним приоритетима те је израђен приједлог Развојног плана школе по методологији Индекса инклузивности.


Шта смо урадили у школској 2012/2013. године ? 

•    Развојни план школе је представљен: радницима школе на сједници Наставничког вијећа, 19. 09. 2012. године;  родитељима на сједници Савјета родитеља, 19. 09. 2012. године, а усвојен на сједници Школског одбора 20. 09. 2012. године. Школски развојни план је прослијеђен Влади Капору, представнику локалне заједнице и координатору пројекта ради креирања општинског плана за инклузивно образовање.

 •    Октобар 2012. године
У оквиру Дјечије недјеље, с циљем његовања односа узајамне подршке између школе, родитеља и локалне заједнице, спроведено је низ активности:  Упознавање ученика с правима и обавезама;
Укључивање родитеља у наставни процес кроз ликовну радионицу, гдје су заједно са дјецом радили на тему Јесен и плодови јесени;                                                                Спортски дан за наставнике и ученике школе;
Маскенбал.
    
•    Новембар 2012. година
Министарство просвјете и културе је уз помоћ невладине организације Save the Children расписало конкурс за финансирање пројекта школама које су према методологији Индекса инклузивности изардиле Развојни планове. Чланови нашег тима су доставили пројекат „ Родитељ - партнер школе“, за чију реализацију су одобрена средства у износу од 3 000 КМ.
Циљ пројекта је био: Успостављање партнерских односа између родитеља и наставника.
Спроведене активности:
Информисање родитеља о њиховим правима и обавезама те начинима укључивања у рад школе;
Заједнички рад ученика, наставника и родитеља на изради Кућног реда и Правилника о изрицању васпитно-дисциплинских мјера за ученике;
Чланови Наставничког вијећа и чланови Савјета родитеља су у заједничкој радионици радили на сагледавању и решавању проблемских ситуација у школи;
Постављено је педагошко сандуче;
Реализован је спортски сусрет ученика, наставника и родитеља.
Набављена средства: Лаптоп, платно за пројектор, два CD playerа, кутије за педагошке сандучиће, девет лопти, 20 Flesh Drive, канцеларијски материјал.

•    Министарство просвјете и културе је уз помоћ невладине организације Save the Children расписало конкурс за финансирање пројекта и опшинама које су била учеснице семинара Индекс иклузивности. Наша опшина је кункурисала пројектом  „ Снага заједнице“, којим су одобрена средсва у износу од 2 000 КМ.

Циљ пројекта је био: Успостављање и продубљивање сарадње на релацији локална заједница-школа.
Спроведене активности
Едукација родитеља и ученика о превенцији насиља ( едукакатори: представник  Центра за социјални рад Осмаци и представник МУП Осмаци);
Едукација родитеља и ученика о болестима зависности и малољетничкој деликвенцији     ( едукатори: представник МУП Осмаци и лекар).
Набављена средства пројектом су донирана школи: Лаптоп, видео пројектор, платно за пројектор, канцеларијски материјал.
  
•    У новембру су одобрена средства за реконструкцију централног гријања у централној школи, што је био један од приоритета  Развојног плана школе. Овај пројекат је у фази реализације.

•    За децембар 2012. године планирана је промоција пројекта Индекса инклузивности.

•    Кооринациона група ће пратити имплементацију плана, евидентирати промјене, вршити корекције, оцијенити постигнуте резултате и писати годишње извјештаје и анализе о оствареним циљевима.